събота, 18 декември 2010 г.

Как интернет променя музикалната индустрия: днес вече е след 5 години

Разговорът е воден доста пъти - по света още преди големите промени да започнат (там хората мислят с няколко години напред), у нас нещата също са ясни, но май липсват предпоставки и форуми за дискусия.


Истината е, че пиратството няма шанс. Съвсем скоро няма да има и причина да съществува. Свалям достатъчно често "изтекли" в интернет версии на песни и дори албуми. От известно време обаче дори няма нужда да го правя - албумите се качват за свободно слушане в мрежата седмица-две преди официалното си пускане в продажба.

И аз така... изслушвам си албума и преценявам дали да си го купя. Случи ми се вече с последното от  Джон Леджънд - не си го купих, защото не беше моята музика. Сега си го "причинявам" с Джейми Фокс и неговия Best Night Of My Life, който излиза на 21 декември. Това нямаше как да се случи допреди 1-2 години, сега е световна практика. Няма да се случва често у нас скоро, докато мисленето не се промени.*

Може би не знаеш, но сензации като Джъстин Бийбър, Лейди Гага и Сюзан Бойл дължат кариерата си на YouTube и на милионите гледания на безплатно качените си там изпълнения. Интернет днес създава култура, ловът на вещици вече не е нужен.

Обичам да мисля 5 години напред. И предпочитам да прилагам измисленото за след 5 години днес. Един приятел прави страхотна музика и добре знае, че този тип промоция вече е най-печеливш. Остава вълната да стане още по-голяма.

* Когато P.I.F. пуснаха през 2006-а за безплатно теглене от сайта си третия си албум Passion In Fact, това им гарантира препълнени клубове при всяко живо участие. След това май подобна практика у нас е рядкост за утвърдените изпълнители.
За Александър Кръстев

Създател на сайта за книги и четене "Аз чета" и PR консултант в PRoPR Агенция. Член на Настоятелството на Читалище.то, преподавател по LinkedIn в НБУ и носител на званието "Рицар на книгата".

Може би ще харесаш и: